Diferències entre cafè comercial i cafè d’especialitat

El món del cafè és vast i divers, i una de les distincions més importants que es poden fer és entre el cafè comercial i el cafè d’especialitat. Encara que tots dos provenen de la planta del cafè, hi ha diferències significatives en termes de qualitat, procés de producció, sabor i preu.

 

Qualitat i origen

Cafè comercial:

Sol ser produït en massa en grans finques o plantacions.

Pot incloure grans defectuosos, poc madurs o sobre madurs.

Sovint es barregen grans de diferents orígens per a aconseguir un sabor uniforme.

Cafè d’especialitat:

Produït en finques més petites, sovint amb pràctiques sostenibles i ètiques.

Se seleccionen només els grans de la més alta qualitat, descartant els defectuosos.

Es valora la traçabilitat, és a dir, conèixer l’origen exacte del cafè, la finca, la regió i el país.

 

Procés de producció

Cafè comercial:

Enfocat en la producció a gran escala i l’eficiència.

Pot ser processat mitjançant mètodes menys precisos, la qual cosa pot afectar la qualitat final.

Cafè d’especialitat:

Es dona prioritat a la qualitat sobre la quantitat.

Cada pas, des de la collita fins al processament, es realitza amb cura i precisió per a preservar les característiques úniques del gra.

 

Sabor i perfil

Cafè comercial:

Sol tenir un sabor més genèric i uniforme.

Pot mancar de les notes i matisos que es troben en els cafès d’alta qualitat.

Cafè d’especialitat:

Posseeix un perfil de sabor distintiu, amb notes i matisos que reflecteixen el seu origen.

És avaluat i puntuat per tastadors professionals (Q-*graders) basant-se en criteris com a aroma, sabor, acidesa, cos i balanç.

 

Preu

Cafè comercial:

A causa de la seva producció en massa i sovint a la menor qualitat, sol ser més barat.

Cafè d’especialitat:

Donat l’enfocament en la qualitat, la sostenibilitat i la traçabilitat, sol tenir un preu més alt. No obstant això, molts consideren que val la pena pagar més per l’experiència superior que ofereix.

 

Presentació i màrqueting

Cafè comercial:

Sovint s’embeni en grans quantitats, com a llaunes o paquets grans.

El màrqueting se centra en la marca més que en l’origen o la qualitat del cafè.

Cafè d’especialitat:

Sol vendre’s en paquets més petits amb informació detallada sobre l’origen, el productor, l’altitud, el mètode de processament i les notes de sabor.

El màrqueting se centra en la història darrere del cafè i la seva qualitat única.

El Millor Cafè, ara a casa