El món del cafè és vast i divers, i una de les distincions més importants que es poden fer és entre el cafè comercial i el cafè d’especialitat. Encara que tots dos provenen de la planta del cafè, hi ha diferències significatives en termes de qualitat, procés de producció, sabor i preu.
Qualitat i origen
Cafè comercial:
Sol ser produït en massa en grans finques o plantacions.
Pot incloure grans defectuosos, poc madurs o sobre madurs.
Sovint es barregen grans de diferents orígens per a aconseguir un sabor uniforme.
Cafè d’especialitat:
Produït en finques més petites, sovint amb pràctiques sostenibles i ètiques.
Se seleccionen només els grans de la més alta qualitat, descartant els defectuosos.
Es valora la traçabilitat, és a dir, conèixer l’origen exacte del cafè, la finca, la regió i el país.
Procés de producció
Cafè comercial:
Enfocat en la producció a gran escala i l’eficiència.
Pot ser processat mitjançant mètodes menys precisos, la qual cosa pot afectar la qualitat final.
Cafè d’especialitat:
Es dona prioritat a la qualitat sobre la quantitat.
Cada pas, des de la collita fins al processament, es realitza amb cura i precisió per a preservar les característiques úniques del gra.
Sabor i perfil
Cafè comercial:
Sol tenir un sabor més genèric i uniforme.
Pot mancar de les notes i matisos que es troben en els cafès d’alta qualitat.
Cafè d’especialitat:
Posseeix un perfil de sabor distintiu, amb notes i matisos que reflecteixen el seu origen.
És avaluat i puntuat per tastadors professionals (Q-*graders) basant-se en criteris com a aroma, sabor, acidesa, cos i balanç.
Preu
Cafè comercial:
A causa de la seva producció en massa i sovint a la menor qualitat, sol ser més barat.
Cafè d’especialitat:
Donat l’enfocament en la qualitat, la sostenibilitat i la traçabilitat, sol tenir un preu més alt. No obstant això, molts consideren que val la pena pagar més per l’experiència superior que ofereix.
Presentació i màrqueting
Cafè comercial:
Sovint s’embeni en grans quantitats, com a llaunes o paquets grans.
El màrqueting se centra en la marca més que en l’origen o la qualitat del cafè.
Cafè d’especialitat:
Sol vendre’s en paquets més petits amb informació detallada sobre l’origen, el productor, l’altitud, el mètode de processament i les notes de sabor.
El màrqueting se centra en la història darrere del cafè i la seva qualitat única.
El Millor Cafè, ara a casa